• 9 augustus 2018
  • Ilse de Roo
  • Leestijd 5 min.
Personeel en planning

Vijf tips voor het binden en boeien van retailpersoneel

Met het groeiende online aanbod is personeel enorm belangrijk voor fysieke winkels. Voor consumenten is persoonlijk contact namelijk één van de grootste redenen om offline te shoppen. Niet alleen bieden medewerkers service en deskundigheid, ook zijn ze medeverantwoordelijk voor de winkelbeleving en daarmee de klantenbinding.

Zonder betrokken medewerkers op de werkvloer, wordt het voor een winkelier lastig om zich te onderscheiden van de (online) concurrentie. Dus hoe zorg je ervoor dat jouw winkelpersoneel gemotiveerd blijft? En hoe kom je aan kwalitatief goede mensen? Wij geven 5 tips hoe je een aantrekkelijke werkgever wordt en blijft.

1
Omhels flexibiliteit

Goede arbeidsvoorwaarden zijn belangrijk voor iedere medewerker. Salaris is tegenwoordig niet meer de belangrijkste drijfveer. Met name voor Millennials zijn de secundaire arbeidsvoorwaarden een belangrijke factor in hun keuze voor een baan. Ook een goede balans tussen privé en werk is erg waardevol. Wil je nieuw en bestaand personeel binden? Zorg ervoor dat je flexibiliteit omhelst. Maak het mogelijk dat je arbeidsvoorwaarden op maat kan aanbieden, zodat je rekening kunt houden met de wensen van je personeel.

2
Laat ze leren

Zoals hierboven al genoemd, is de hoogte van het salaris steeds minder belangrijk. Naast flexibiliteit, is ook de factor ‘persoonlijke ontwikkeling’ steeds meer doorslaggevend bij het kiezen van een werkgever. Wat kunnen (toekomstige) medewerkers leren in hun functie bij jou? Organiseer je regelmatig trainingen? Wanneer je werknemers de mogelijkheid biedt om zich te ontwikkelen op professioneel en persoonlijk vlak, ben je als werkgever meteen een stuk meer gewild.

3
Creëer een fijne werksfeer

De manier waarop medewerkers met elkaar omgaan, is bepalend voor de sfeer. Dit werkt weer door in de mate waarin personeel zich verbonden voelt met jouw winkel. Jij als werkgever speelt hierin een belangrijke rol. Wanneer je ervoor zorgt dat de werksfeer optimaal is, zie je dit ook terug in de productiviteit van je medewerkers. Je creëert een fijne werksfeer door je personeel te waarderen, helder te communiceren en ze verantwoordelijkheid te geven.

4
Geef vertrouwen

Zorg ervoor dat je het werk leuk en uitdagend houdt voor je werknemers. Met extra taken geef je ze extra verantwoordelijkheden, zodat je de betrokkenheid vergroot. Geef daarbij personeel ook de ruimte om hun werk naar eigen inzicht in te vullen. Dit vergroot uiteraard het verantwoordelijkheidsgevoel en daarmee de binding met jouw winkel.

5
Blijf ze boeien

Voor winkeliers is personeel dé onderscheidende factor ten opzichte van online shops. Voor het verbeteren van je concurrentiepositie, is het essentieel om je medewerkers te binden en te boeien. Het leidt tot een hogere productiviteit, en daardoor tot een hogere omzet en een hogere klanttevredenheid. Personeel identificeert zich sneller en gemakkelijker met jouw winkel, als je goed voor je mensen zorgt. Daarnaast zijn ze ook eerder geneigd om zich extra in te zetten. Dit werkt uiteindelijk door in de klanttevredenheid. Want zeg nou zelf: jij wordt toch ook het liefst geholpen door enthousiaste medewerkers?

Over de auteur

Ilse de Roo

Bijna twee jaar was ik werkzaam op de marketingafdeling bij L1NDA. Ik heb mijn passie voor content creatie, online marketing en SEO verder kunnen ontwikkelen en nu is het tijd voor een volgende stap in mijn carrière. Ik heb met plezier bij L1NDA gewerkt en ik kijk terug op een mooie tijd. Ik hoop dat je de blogs met veel plezier leest en dat je relevante tips kunt toepassen!

Als winkelier je concurrentie voorblijven

In dit kennisdocument vertellen wij o.a. hoe een personeelsplanner je concurrentiepositie vergroot.

Download kennisdocument

Word ook lid van onze community

Mis nooit meer het laatste nieuws. Schrijf je gratis in en blijf direct op de hoogte. Je ontvangt van ons tweewekelijks waardevolle content in je mail.

Anderen lazen ook