• 17 juli 2018
  • Ilse de Roo
  • Leestijd 4 min.
Boost je business

Webwinkels: kans of bedreiging voor de retail?

Door de aanwezigheid van webwinkels is het lastig voor fysieke winkels om te concurreren op collectie en prijs. Toch is het met de juiste aanpak mogelijk om toegevoegde waarde te creëren voor de consument. Wij geven tips hoe je dit kunt doen.

1
Online kan niet alles bieden

Met de komst van online technologie zijn de wensen en het gedrag van consumenten niet meer hetzelfde als 10 jaar geleden. De manier waarop we kopen, betalen, verkopen en beleven is flink veranderd. Op internet is immers meteen inzichtelijk wat er te koop is, voor welke prijs en tegen welke voorwaarden. Grote spelers in de retail kunnen nog enigszins concurreren op collectie en prijs, maar in principe ga je het als winkel niet redden als je je alleen hierop focust. Ondanks de aanwezigheid van webshops blijven consumenten wel de behoefte houden om offline te winkelen. Met name de mogelijkheid om producten in het echt te bekijken en persoonlijke service, zijn redenen voor een winkelbezoek. Veel zaken focussen zich daarom op het creëren van een unieke winkelbeleving waarbij het merk of een product centraal staat.

Maar waarmee creëer je toegevoegde waarde voor jouw klanten? Makkelijk gezegd: door aandacht te besteden op datgene, wat online niet mogelijk is. ‘Stenen’ shops hebben namelijk enkele voordelen in vergelijking met online winkels:

  • Persoonlijk contact
    Tijden veranderen, maar consumenten hechten nog steeds waarde aan persoonlijk contact. Denk hierbij aan direct advies bij vragen over een product, of aan de service bij het ruilen of retourneren. De mogelijkheid om in de winkel persoonlijk contact te leggen met een expert is voor veel consumenten een reden om ‘fysiek’ te winkelen.
  • Tastbaar
    Een groot nadeel van online shoppen is, dat het product niet tastbaar is. Voor veel mensen is dit een reden om toch een bezoek aan een ‘echte’ winkel te brengen. De consument wil het product daadwerkelijk zien of voelen en daarbij deskundig advies horen.
  • Beleving
    In een eerder blog vertelden we al over blurring. Het fenomeen waarbij verschillende formules met elkaar vermengen. Dit zien we ook terug in de retail. Denk hierbij aan een kledingzaak waar je eveneens kan genieten van een kopje koffie. Het draait hierbij om het aanbieden van toegevoegde waarde en beleving om aan de wens van de consument te voldoen.

 

2
Personeel als belangrijkste Unique Selling Point (USP)

Om uiteindelijk toegevoegde waarde te creëren voor de consument is er een belangrijke rol weggelegd voor het winkelpersoneel. Jouw medewerkers zijn van grote waarde voor klanten. Niet alleen omdat ze deskundigheid en service bieden, maar ook omdat ze een grote rol spelen in de beleving van de klant. Zij zijn immers het gezicht van de winkel.

Over de auteur

Ilse de Roo

Bijna twee jaar was ik werkzaam op de marketingafdeling bij L1NDA. Ik heb mijn passie voor content creatie, online marketing en SEO verder kunnen ontwikkelen en nu is het tijd voor een volgende stap in mijn carrière. Ik heb met plezier bij L1NDA gewerkt en ik kijk terug op een mooie tijd. Ik hoop dat je de blogs met veel plezier leest en dat je relevante tips kunt toepassen!

Als winkelier je concurrentie voorblijven

In dit kennisdocument vertellen wij o.a. hoe een personeelsplanner je concurrentiepositie vergroot.

Download kennisdocument

Word ook lid van onze community

Mis nooit meer het laatste nieuws. Schrijf je gratis in en blijf direct op de hoogte. Je ontvangt van ons tweewekelijks waardevolle content in je mail.

Anderen lazen ook