• 4 juni 2018
  • Abel Smits
  • Leestijd 4 min.
Trends

Innovaties in de retail: een blik op de laatste trends

Het retaillandschap verandert continu en razendsnel. De online technologie maar ook het consumentengedrag verandert de manier van kopen, betalen en verkopen. Voor fysieke winkels die zich willen onderscheiden komt hierdoor de focus steeds meer te liggen op service, een persoonlijke benadering, en winkelbeleving. In dit blog hebben wij de laatste retailtrends uit 2018 voor je verzameld.

1
 On- en offline beleving

Winkels proberen zich steeds meer te onderscheiden door consumenten een unieke winkelervaring te bieden. Winkelen kan tegenwoordig ook gemakkelijk vanuit de luie stoel. Beleving wordt daarom steeds belangrijker voor winkels om mensen naar de fysieke winkel te lokken. Met het creëren van een unieke beleving komt ook steeds meer de focus op online te liggen. Voordat een product wordt gekocht, wordt eerst online onderzoek gedaan. Veel winkels brengen daarom online en offline samen en creëren daarmee een omnichannel ervaring. Een leuk voorbeeld hiervan is IKEA. Met de app IKEA place kun je thuis via je smartphone bekijken hoe die kast of stoel eruit ziet in jouw huis.

2
 Nieuwe generatie medewerkers

Millennials, inmiddels is er al veel over geschreven. Toch is dit de nieuwe generatie die de komende jaren het gezicht op de werkvloer gaan vormen. Voor retailers is deze groep waardevol om op de vloer te hebben staan. Ze begrijpen de klant en zijn bereid om altijd te werken.

3
 
Blurring

Kledingzaken waar je kan lunchen, supermarkten die heuse food courts hebben, steeds meer ondernemingen zijn een samenstelling van meerdere formules waardoor de grenzen tussen branches vervagen. Er ontstaan steeds meer initiatieven die te zien zijn als een mix van horeca, winkel en marktkraam. Het draait hierbij om het aanbieden van toegevoegde waarde en beleving om aan de wens van de consument te voldoen.

4
Duurzaamheid

Consumenten kijken tegenwoordig kritischer naar de producten die ze kopen. Ze verwachten transparantie van retailers in waar hun producten vandaan komen en hoe het productieproces eruit ziet. Met name millennials hechten waarde aan de duurzaamheid van hun (eventuele) aankopen. In vergelijking met andere generaties heeft duurzaamheid voor hen een beslissende impact op het aankoopgedrag. Millennials zijn daarnaast bereid om meer te betalen voor duurzame producten. Meer winkels laten om deze reden zien dat duurzaamheid onderdeel is van hun business. Denk hierbij aan het vervangen van plastic tassen en productverpakkingen voor papieren varianten.

5
Invloed van Social Media op aankoopgedrag

Eerder benoemden we al dat consumenten online onderzoek doen voordat ze tot een aankoop overgaan. Het is geen geheim dat Social Media een belangrijke rol in ons leven speelt. Dit geldt ook voor de retail en in het aankoopgedrag van consumenten.  Mobiele sites van retailers worden massaal bezocht via Social Media zoals Instagram. Naast dat het gebruikt wordt als inspiratiebron worden zijn websites tegenwoordig geoptimaliseerd voor mobiele apparaten.

Wie ook onlosmakelijk verbonden zijn met Social Media zijn influencers.  Een influencer is een invloedrijk persoon, of een groep, met een groot aantal volgers op sociale media.  Zij delen realtime wat hen bezighoudt en bieden merken en retailers op deze manier onmiddellijke exposure.

Wat kan L1NDA voor jouw betekenen

Benieuwd hoe je bovengenoemde trends kan toepassen voor jouw winkel en welke rol personeel hierin speelt? Download ons kennisdocument ‘Als winkelier je concurrentie voorblijven: hoe een personeelsplanning je concurrentiepositie vergroot.

 

Over de auteur

Abel Smits

Als business developer ben ik op zoek naar opportunities, gericht op nieuwe markten en partners.

Anderen lazen ook