• 2 juni 2018
  • Abel Smits
  • Leestijd 4 min.
Boost je business

How to: Maak van je personeel ambassadeurs en genereer extra omzet

Het is geen geheim dat in het huidige retaillandschap retailers concurrentie hebben van webshops. Door het huidige online aanbod is het voor retailers lastig om te concurreren op bijvoorbeeld prijs en collectie. Retailers zijn daarom op zoek naar nieuwe manieren om onderscheidend te blijven en afstand te nemen van de concurrentie. Bij L1NDA geloven we dat het onderscheidend vermogen van fysieke winkels ligt bij de inzet van personeel.

Wanneer je als retailer afstand wil nemen van de online concurrentie zul je iets moeten bieden wat online niet mogelijk is. Service, deskundigheid en winkelbeleving zijn offline factoren die nodig zijn om als fysieke winkel onderscheidend te blijven en de klanttevredenheid te vergroten. Medewerkers zijn hierin een belangrijke factor. Niet alleen zijn zij het uithangbord van jouw winkel, ook bieden ze net iets extra’s wat online lastiger is te verkrijgen: persoonlijke benadering.

Download gratis ons kennisdocument met tips hoe als winkelier je concurrentie voor kunt blijven

Doordat jouw medewerkers dagelijks bezig zijn voor jouw winkel, zijn zij als geen ander in staat om de gewenste boodschap over te brengen, de perfecte ambassadeurs voor jouw winkel dus. Maar hoe krijg je, je personeel zover dat ze bereid zijn om het ambassadeurschap op te pakken?

1
 Zorg voor happy medewerkers

Het creëren van een fijne werksfeer is een belangrijke vereiste om je personeel enthousiast te maken. Een fijne werksfeer is belangrijk voor een goed werkende organisatie. Het bepaalt niet alleen het humeur van alle werknemers, het verhoogt ook de productiviteit. Dit heeft natuurlijk ook effect op de werkvloer. Klanten worden graag geholpen door een medewerker die plezier heeft in zijn werk.

Naast een fijne werksfeer is betrokkenheid een andere belangrijke factor. Medewerkers zijn bereid een stap extra te zetten wanneer zij zich betrokken voelen bij het bedrijf. Neem daarom je personeel mee in de strategie van de winkel en zorg ervoor dat zij toegang hebben tot informatie waarmee ze hun werk goed kunnen uitvoeren. Hierdoor krijgt je personeel de positie om een actieve rol in de winkel op te nemen en zullen ze bereid zijn om zich in te zetten voor de visie van het bedrijf.

2
Plan je medewerkers strategisch in

Medewerkers die optreden als ambassadeur voegen pas echt waarde toe voor de winkel wanneer de juiste medewerker op het juiste moment aan het werk is. Hiervoor is inzicht en overzicht nodig. Een strategische personeelsplanning maakt het mogelijk om tijdig inzicht te krijgen in de beschikbaarheid van personeel. Hierdoor kan makkelijk geschakeld worden bij uitval, staat niemand voor verrassingen en doen problemen zich op korte termijn niet meer voor.

Wanneer je hierbij gebruik maakt van een goede planningstool is het mogelijk om inzicht te krijgen in verschillende statistieken die helpen bij het juist inplannen van personeel. Denk hierbij aan omzet, percentage loonkosten/omzet en arbeidsproductiviteit. Hiermee heb je de zekerheid dat de juiste medewerkers op het juiste moment aan het werk zijn. Een strategische personeelsplanning zorgt echter niet alleen voor een optimale bezetting. Door het gebruik van een goede planningstool heeft je personeel de mogelijkheid om vanuit één centraal punt zelfstandig hun planning te beheren. Denk hierbij aan beschikbaarheid doorgeven, ruilen van diensten en inzage in uren/vakantiedagen. Op deze manier zijn ze betrokken en laat je zien dat je rekening houdt met hun wensen. Dit draagt uiteindelijk bij aan de werksfeer. Je personeel weet waar het aan toe is en staat met een lach op de werkvloer.

Wat kan een strategische personeelsplanning voor jouw bedrijf betekenen?

Benieuwd hoe je een personeelsplanning strategisch in kan zetten om je concurrentie ten opzichte van online verder te vergroten? Download ons kennisdocument ‘Als winkelier je concurrentie voorblijven: hoe een personeelsplanning je concurrentiepositie vergroot.’

 

Over de auteur

Abel Smits

Als business developer ben ik op zoek naar opportunities, gericht op nieuwe markten en partners.

Als winkelier je concurrentie voorblijven

In dit kennisdocument vertellen wij o.a. hoe een personeelsplanner je concurrentiepositie vergroot.

Download kennisdocument

Word ook lid van onze community

Mis nooit meer het laatste nieuws. Schrijf je gratis in en blijf direct op de hoogte. Je ontvangt van ons tweewekelijks waardevolle content in je mail.

Anderen lazen ook