• 1 juni 2018
  • Abel Smits
  • Leestijd 6 min.
Boost je business

Vijf tips om je concurrentiepositie in de retail te verbeteren

Door het veranderende winkelgedrag van de consument, online concurrentie en de nieuwe generatie hebben winkeliers tegenwoordig met flink wat nieuwe uitdagingen te maken. Het is niet meer zo eenvoudig om je te onderscheiden van de rest. Daarom hebben wij vijf praktijktips voor je verzameld die je helpen om je concurrentiepositie te vergroten.

1
Focus op persoonlijke benadering

Met de enorme concurrentie van online aanbieders is voor fysieke winkels het bieden van een persoonlijke benadering belangrijker dan ooit. De winkelbeleving is een belangrijke factor om onderscheidend te blijven. Hierin is een belangrijke rol weggelegd voor jouw personeel. Zij kunnen de persoonlijke service en deskundigheid bieden die online niet verkrijgbaar is. Doordat je personeel het meest contact heeft met klanten hebben zij ook de meeste invloed op de klanttevredenheid. Zij zijn immers het gezicht van de winkel. Een persoonlijke begroeting, upselling, je personeel kan niet alleen het verschil maken op het gebied van persoonlijke benadering, maar ook extra omzet genereren. Het is dus belangrijk om je medewerkers te betrekken bij de strategie van je winkel.

2
Creëer een fijne werksfeer

Zoals hierboven omschreven is je personeel bepalend voor de klanttevredenheid. Je klanten worden graag geholpen door een medewerker die met een lach op zijn gezicht aan het werk is. Een prettige werksfeer is daarom enorm belangrijk. Wanneer je ervoor zorgt dat de werksfeer optimaal is zie je dit ook terug in de productiviteit van je medewerkers. Een fijne werksfeer creëer je door je personeel te waarderen, helder te communiceren, en ze verantwoordelijkheid te geven.

3
Vind je Unique Selling Point (USP)

Iedereen zegt natuurlijk de beste kwaliteit, service en prijs te hebben, maar wat maakt jou nu uniek? Is het je product, zijn je medewerkers echte specialisten of biedt je winkel een unieke ervaring? Om je te onderscheiden van je concurrenten zul je, je onderscheidende factor moeten uitlichten. Bedenk wat je wilt uitstralen en communiceer je USP duidelijk naar je klanten. Weet je nog niet wat je USP is? Doe een test hoe je personeel en jouw klanten je zien! Zorg ervoor dat je, je USP ook met je doelstellingen verweeft en betrek je personeel hierbij. Hiermee zorg je ervoor dat je unieke factor niet alleen in de communicatie maar ook op de winkelvloer aanwezig is.

Download gratis ons kennisdocument met tips hoe als winkelier je concurrentie voor kunt blijven

4
 Maak gebruik van een strategische personeelsplanning

Je concurrentiepositie wordt mede bepaald door de winst die je boekt. Voor retailers zijn loonkosten vaak de grootste kostenpost. Hierdoor zijn zij continu op zoek naar de optimale balans tussen productiviteit en loonkosten. Met een strategische personeelsplanning houd je rekening met de verhouding tussen kosten en omzet wanneer je aan het plannen bent. Met het gebruik van een goede personeelsplanningstool heb je daarnaast real-time inzicht in de belangrijkste bedrijfscijfers. Denk hierbij aan uren, loonkosten, omzet, verhouding loonkosten/omzet en arbeidsproductiviteit.

5
Doe iets extra’s

Stimuleer je klanten om terug te komen door iets extra’s aan te bieden. Dit hoeven niet meteen dure cadeaus te zijn. Biedt vooral iets verrassend en kleins aan. Denk hierbij aan een spaarprogramma, speciale aanbiedingen of een presentje bij een aankoop.

Wat L1NDA voor jou kan betekenen?

Benieuwd wat je nog meer kan ondernemen om je concurrentiepositie ten opzichte van online verder te vergroten? Download ons kennisdocument ‘Als winkelier je concurrentie voorblijven: hoe een personeelsplanning je concurrentiepositie vergroot.’

Over de auteur

Abel Smits

Als business developer ben ik op zoek naar opportunities, gericht op nieuwe markten en partners.

Als winkelier je concurrentie voorblijven

In dit kennisdocument vertellen wij o.a. hoe een personeelsplanner je concurrentiepositie vergroot.

Download kennisdocument

Word ook lid van onze community

Mis nooit meer het laatste nieuws. Schrijf je gratis in en blijf direct op de hoogte. Je ontvangt van ons tweewekelijks waardevolle content in je mail.

Anderen lazen ook