• 17 mei 2018
  • Ilse de Roo
  • Leestijd 5 min.
Personeel en planning

Vijf factoren voor een goede werksfeer

Een fijne werksfeer is belangrijk voor een goedwerkende organisatie. Het bepaalt niet alleen het humeur van alle werknemers, het verhoogt ook de productiviteit. De manier waarop medewerkers met elkaar omgaan is sterk bepalend voor de sfeer. Ook de werkgever speelt hierin een belangrijke rol. In dit blog beschrijven we vijf essentiële factoren om een goede werksfeer te bevorderen.

1
Openheid en benaderbaar zijn

De meeste kennis zit bij jouw personeel, dat elke dag de werkzaamheden moet uitvoeren. Vraag daarom naar hun ervaringen op de werkvloer en breng deze terug in het beleid. Dit zorgt voor erkenning en herkenning onder je mensen. Het is eveneens belangrijk om je eigen visie met hen te delen, over hoe jij jouw werk het best probeert uit te voeren. Door hierover te praten, zullen medewerkers eerder geneigd zijn hetzelfde te doen. Het is belangrijk dat je oprecht geïnteresseerd bent in wat mensen jou vertellen. Met een open en transparante houding kom je benaderbaar over. Medewerkers komen dan eerder naar je toe indien ze bijvoorbeeld problemen signaleren.

2
Zelfstandigheid

Laat medewerkers het heft in eigen handen nemen. Dit betekent dat zij zelfstandig beslissingen nemen over het werk. Dat ze ruimte krijgen voor het ontwikkelen van ideeën en dat ze hun creativiteit kunnen loslaten. Deze factoren zijn van essentieel belang voor het creëren van een goede werksfeer. Werknemers houden plezier in het werk wat zij doen en voelen zich meer verbonden met het bedrijf, aangezien zij zelf beslissingen mogen doorvoeren. Niets maakt werknemers negatiever, dan een manager die besluiten neemt over hun werk, zonder hen daarin te betrekken en om hun mening te vragen.

3
Communicatie

Zorg ervoor dat iedereen dezelfde informatie krijgt. Zo voorkom je dat je (per ongeluk) personeel buitensluit. Gelijke communicatie is erg belangrijk. Probeer er dan ook rekening mee te houden dat je iedereen hetzelfde behandelt. Als je een medewerker een compliment geeft voor een prestatie en iemand anders niet, dan kan dit leiden tot een gevoel van onrechtvaardigheid. Dit zal de werksfeer niet ten goede komen. Als er besluiten worden gemaakt, licht dit dan altijd toe met argumenten. Ook wanneer omstandigheden nog niet duidelijk zijn: meld dit aan je medewerkers en laat weten wanneer zij meer duidelijkheid kunnen verwachten. Het is ook belangrijk om een complimentje of bedankje te geven. De positiviteit en duidelijkheid die jij overbrengt, is van invloed op iedereen in je omgeving.

4
Waardering en ontwikkeling

We hebben het hierboven al kort over waardering gehad. Het draagt bij aan een goede werksfeer, maar ook aan de resultaten die medewerkers behalen. Waardering kan in de vorm van geld (salaris, bonussen, secundaire arbeidsvoorwaarden), maar veel werknemers stellen een oprecht bedankje ook erg op prijs. Naast waardering is het belangrijk dat je personeel de kans krijgt om zich te blijven ontwikkelen en dat ze kunnen groeien. Opleidingen, traineeships, promotiekansen en ontwikkelingsprojecten geven medewerkers het vertrouwen dat ze het beste uit zichzelf kunnen halen binnen jouw organisatie.

5
Samenwerking

Een goede samenwerking tussen medewerkers en managers/leidinggevenden is eveneens van invloed op de werksfeer binnen een organisatie. Vaak wordt er nog te veel in hiërarchie gedacht en denken werknemers dat de deur van hun manager altijd gesloten is. Het omgekeerde blijkt tegenwoordig juist het geval te zijn. Samenwerken bij – en met – het management leidt daarnaast niet alleen maar tot een fijne sfeer. Medewerkers stappen ook minder gauw over naar een andere baan. Wees jezelf er dus van bewust dat jouw eigen gedrag invloed heeft op het gedrag van je personeel. Lees ook: leiding geven: kijk eerst naar jezelf.

Download kennisdocument: in 11 stappen een succesvolle horecazaak opzetten

Over de auteur

Ilse de Roo

Bijna twee jaar was ik werkzaam op de marketingafdeling bij L1NDA. Ik heb mijn passie voor content creatie, online marketing en SEO verder kunnen ontwikkelen en nu is het tijd voor een volgende stap in mijn carrière. Ik heb met plezier bij L1NDA gewerkt en ik kijk terug op een mooie tijd. Ik hoop dat je de blogs met veel plezier leest en dat je relevante tips kunt toepassen!

Het belang van tevreden medewerkers

Hoe bewust leiderschap zorgt voor talenten. In dit kennisdocument gaan we in op het belang van tevreden medewerkers.

Download kennisdocument

Word ook lid van onze community

Mis nooit meer het laatste nieuws. Schrijf je gratis in en blijf direct op de hoogte. Je ontvangt van ons tweewekelijks waardevolle content in je mail.

Anderen lazen ook