• 16 oktober 2017
  • Manon Heitkamp
  • Leestijd 4 min.
Personeel en planning

De Millennial als manager: deze vijf dingen moet je weten

Als manager sta je voor een uitdaging: hoe trek je Millennials als gasten naar je zaak en hoe behoud je Millennials als medewerkers? De generatie Millennials wordt ouder en krijgt een steeds belangrijkere positie in de arbeidsmarkt. De horecamedewerker van nu is de manager van de toekomst. En dat is goed nieuws, de Millennial beschikt namelijk over uitstekende leiderschapskwaliteiten.

Over Millennials wordt nog weleens gedacht dat ze niet betrokken zijn bij hun werk of naar jou als werkgever. Dit is niet op feiten berust. Wat wel een feit is, is dat deze generatie simpelweg verschilt van voorgaande generaties. Ze staan anders in het leven en kijken anders tegen hun werk aan. Het is belangrijk om rekening te houden met deze verschillen. Millennials zullen zich immers ontpoppen tot managers en leidinggevenden. Vijf onmisbare dingen die je moet weten over de Millennial als manager:

1
 
Technologie is onmisbaar

Millennials houden van technologie. De generatie hierna, generatie Z, heeft misschien nog wel een grotere liefde voor technologie. Zij verwachten dat een werkgever voldoet aan de nieuwe technologische eisen. Dit kan betekenen dat er aspecten in je bedrijfsvoering moeten- of gaan veranderen:

  • Millennials zijn gewend om 24/7 bereikbaar te zijn. Hetzelfde verwachten zij als ze een horecazaak gaan runnen;
  • Millennials zetten technologie volop in om de efficiëntie in een horecazaak te verhogen. Vooral cloud-based softwareoplossingen, zoals online roostertools, die betaalbaar en eenvoudig in gebruik zijn;
  • Big data speelt voor Millennials een grote rol. Ze zijn bereid om hun persoonsinformatie te delen in ruil voor een goede, persoonlijke deal. Als manager willen ze profiteren van alle voordelen die big data te bieden heeft, bijvoorbeeld voor meer inzicht in het klantenbestand en de bedrijfsvoering.


2
Meerdere communicatiekanalen

Millennials kunnen zich geen leven zonder internet voorstellen. Ze zijn ermee opgegroeid. Ze vinden het vanzelfsprekend dat ze waar en op welke manier dan ook contact kunnen opnemen met bedrijven en elkaar. Een Millennial als manager zal dan ook meerdere communicatiekanalen in willen zetten voor een horecazaak. Gasten moeten je zaak kunnen bereiken per telefoon, e-mail, contactformulier op de website, Facebook Messenger, online recensie achteraf of gewoon face-to-face.

3
 
Persoonlijke communicatie en feedback

Leidinggeven aan een andere generatie kan een uitdaging zijn. Juist daarom zijn Millennials uitermate geschikt om leiding te geven aan andere Millennials. Zij weten als geen ander hoe ze hen betrokken en tevreden kunnen houden bij een organisatie. Millennials hechten waarde aan:

  • Persoonlijke ontwikkeling. Millennials willen doorgroeien en zichzelf blijven ontwikkelen. Ze worden niet gelukkig van blijven steken op hetzelfde (starters)niveau, voor hetzelfde salaris. Een Millennial als manager zal anderen stimuleren en motiveren om zichzelf te (blijven) ontwikkelen;
  • Korte communicatielijnen. Communicatie moet persoonlijk zijn. Millennials willen betrokken zijn bij de interesses en doelen van hun personeel;
  • Feedback. Problemen worden opgelost door op alle niveaus samen te werken. Een Millennial begrijpt dat je als manager niet alles kunt zien en horen wat er op de werkvloer gebeurt. Feedback is dus uitermate belangrijk. Een Millenial-manager biedt medewerkers de gelegenheid om hun mening te uiten.

Een Millennial begrijpt dat je als manager niet alles kunt zien en horen wat er op de werkvloer gebeurt

4
 
Balans tussen werk en privé

Werken in de horeca kan stressvol zijn. Gasten laten een negatieve recensie achter. Een kok snijdt zichzelf per ongeluk. Je bent onderbezet en het wordt ineens druk in de zaak. Een Millennial als manager kan een goede aanvulling zijn op je team. Een Millennial begrijpt dat een goede balans tussen werk en privé belangrijk is. Juist hier komt technologie om de hoek kijken. Er zijn tools beschikbaar die medewerkers helpen met timemanagement. Maar ook om de productiviteit en efficiëntie te verbeteren. Dit komt de balans tussen werk en privé ten goede. Waarom stressen als het ook makkelijker kan?

5
De mens staat voorop

Millennials worden weleens bestempeld als egoïstisch. In de realiteit betekent dit vaak dat ze gewoon zelfbewust zijn. Ze weten wat ze willen en wat voor hen werkt. Daarnaast vinden ze het belangrijk om te weten wat anderen drijft en wat voor anderen werkt. Daarom willen ze als manager relaties met- en binnen hun team opbouwen. Ze investeren in hun team om te laten zien dat ze waarde aan hun medewerkers hechten. Personeel gaat voor omzet. Wederzijds respect en vertrouwen wordt bevorderd door te investeren in de teamspirit. Happy medewerkers, happy gasten. En dat komt de omzet vanzelf ten goede. Millennials willen, net als jij, het verschil maken in je restaurant: voor je gasten, voor je medewerkers en als manager. Ze zijn niet persé minder gemotiveerd, hun arbeidsethos is gewoon anders. Ook hun manier van leidinggeven kan bedrijven naar een hoger level tillen.

Lees hier hoe anderen technologie inzetten voor hun bedrijfsvoering.

Over de auteur

Manon Heitkamp

Manon werkt op de marketingafdeling bij L1NDA. Naast werk spendeert ze aardig wat uurtjes per week in de sportschool. Daarnaast is ze dol op reizen en probeert ze minstens een paar keer per jaar interessante en nieuwe plekken te bezoeken.

Alles wat je moet weten over generatie Y en Z

Alle blogs over de nieuwe generatie gebundeld

Download kennisdocument

Word ook lid van onze community

Mis nooit meer het laatste nieuws. Schrijf je gratis in en blijf direct op de hoogte. Je ontvangt van ons tweewekelijks waardevolle content in je mail.

Anderen lazen ook