• 6 September 2017
  • Ilse de Roo
  • Leestijd 3 min.
Personeel en planning

Zes tips voor het managen van uurloners

Tijdens het plannen van uurloners zie je soms door de bomen het bos niet meer. Wie is er beschikbaar en wie niet? Je krijgt vaak mededelingen en verzoeken zoals; “ik kan vandaag niet werken”, “kan ik mijn dienst ruilen?”, “ik moet om 17:00 uur bij mijn andere baan beginnen”. Uurloners tevreden houden is een uitdaging, maar happy medewerkers is belangrijk voor jouw zaak. In dit blog geven wij zes tips om het managen van uurloners makkelijker te maken.

1
 
Houd rekening met wensen

Begin uit te vinden wat het belangrijkst is voor elke medewerker; wat hij of zij nodig heeft. Sommige medewerkers hebben een tweede baan, studeren nog, of willen liever op andere tijden beginnen. Als manager is het belangrijk dat je weet wat de wensen en behoeftes zijn van je medewerkers en om ervoor te zorgen dat hierop wordt ingespeeld.

2
 
Vertrouw niet alleen op dezelfde medewerkers

Als je alleen maar op dezelfde medewerkers vertrouwt om bepaalde werkzaamheden uit te voeren, kan dit irritaties opleveren bij andere medewerkers die graag meer willen leren. Zorg ervoor dat je, je personeel opleid, dat ze diensten zonder problemen kunnen overnemen en zorg dat je genoeg back-up hebt voor de drukke tijden. Mocht je tijdens drukke tijden toch nog handen te kort komen, dan kun je altijd de L1NDA Flex Marktplaats inschakelen.

3
Tijdig sturen van het rooster

Zorg ervoor dat je vooruit plant. Het is belangrijk dat je minimaal een week van te voren vooruit plant. Je personeel weet dan wat zij buiten hun werk om kunnen plannen en ze kunnen tijdig afmelden indien zij niet kunnen werken op de tijden dat jij ze hebt ingeroosterd. Vooruit plannen is vooral belangrijk tijdens piekuren en vakanties. Je wilt niet op het laatste moment schuiven in het rooster. Dit neemt onnodig veel tijd in beslag.

4
 
Geen papierwerk

Zorg dat je het maken van het rooster niet moeilijker maakt dat het is. Efficiënt en overzichtelijk plannen is erg belangrijk om overzicht te creëren. Uurloners werken vaak op verschillende dagen en uren. Een rooster op papier die ergens in het restaurant hangt, is daarom niet handig. Medewerkers zien diensten over het hoofd en bij wijzigen is er geen overzicht meer. Lees hier wat de vier grootste uitdagingen zijn als je uurloners in dienst hebt.

5
 
Plan niet te vaak dezelfde medewerkers in

Als je medewerkers te weinig dagen achter elkaar vrij geeft tussen diensten, of juist te veel dagen achter elkaar vrij geeft, kan je ervoor zorgen dat zij geen gevoel van weekend hebben. Ze hebben geen ritme en dit kan leiden tot ongelukkige medewerkers. Probeer uurloners niet te veel dagen achter elkaar in te roosteren, wissel ze af met elkaar en houd de dagen dat ze werken in de gaten. Houd ook rekening welke medewerkers sluiten en openen. Het plannen van werknemers om een ​​avond te sluiten en de volgende ochtend weer te openen leidt tot uitgebrande medewerkers.

6
 
Betrek je werknemers bij alles, ook de uurloners en parttimers

Betrokken medewerkers zijn productiever omdat zij zien dat hun inspanningen worden gewaardeerd. Betrek uurloners en parttimers bij alle bedrijfsprocessen, net zoals je vaste personeel. Zorg dat je tijd doorbrengt met je medewerkers, leer ze kennen en vraag aan ze wat jij als manager kan doen om hun gelukkig te maken. Op deze manier vergroot je niet alleen de werknemerstevredenheid, maar zorg je ook voor een hogere omzet en kostenbesparing. Je medewerkers zijn verantwoordelijk voor de ervaring van jouw gasten, en happy medewerkers betekent; tevreden gasten.

Benieuwd wat de meest maakte fouten zijn bij het aanbieden van tijdelijke contracten? Wij hebben de zes meest voorkomende voor je op een rij gezet.

Over de auteur

Ilse de Roo

Bijna twee jaar was ik werkzaam op de marketingafdeling bij L1NDA. Ik heb mijn passie voor content creatie, online marketing en SEO verder kunnen ontwikkelen en nu is het tijd voor een volgende stap in mijn carrière. Ik heb met plezier bij L1NDA gewerkt en ik kijk terug op een mooie tijd. Ik hoop dat je de blogs met veel plezier leest en dat je relevante tips kunt toepassen!

12 Tips om leiding te geven aan jonge medewerkers

Drie strategieën voor een optimaal bedrijfsresultaat

Download kennisdocument

Word ook lid van onze community

Mis nooit meer het laatste nieuws. Schrijf je gratis in en blijf direct op de hoogte. Je ontvangt van ons tweewekelijks waardevolle content in je mail.

Anderen lazen ook