• 20 March 2017
  • Manon Heitkamp
  • Leestijd 3 min.
Personeel en planning

De vier grootste uitdagingen met uurloners in dienst

De horeca werkt veel met uurloners. Ze zijn flexibel en geschikt om in te roosteren in drukke periodes zoals de zomer. Het werken met uurloners brengt echter wel een aantal uitdagingen met zich mee. Wij zetten de vier grootste voor je op een rij.

1
 
Inzicht in (on)beschikbaarheid

Met veel uurloners in dienst zie je soms door de bomen het bos niet meer. Wie is er beschikbaar en wie niet? De ene medewerker stuurt een appje met zijn beschikbaarheid, de ander belt je even op en nog een ander stuurt je een mail. Het is je vast weleens overkomen dat er iemand stond ingeroosterd, die had aangegeven niet te kunnen werken. Op dat moment moet je snel je rooster aanpassen. Plaats altijd alle beschikbare uren in een overzicht en maak op basis daarvan je rooster. En zorg dat medewerkers op de hoogte zijn van hun actuele rooster, zeker als je onverwachts dingen hebt gewijzigd. Als medewerkers over hun dienst heen kijken, loop je de kans dat ze niet komen opdagen.

2
 
Verdeling en samenstelling van je team

Het kan lastig zijn om een ideale samenstelling van je vaste en flexibele medewerkers te creëren. Je plant eerst je vaste medewerkers in en kijkt daarna hoeveel uur je nog nodig hebt en hoeveel uur je uurloners nog beschikbaar zijn. Je wilt graag rekening houden met de wensen van je personeel, maar hoe houd je tegelijkertijd voldoende bezetting? Bijvoorbeeld in de drukke vakantieperiode. Als je niet vooruit kijkt en vakanties goed plant, kunnen er op het laatste moment gaten in het rooster ontstaan.

Een andere uitdaging die we veel vanuit de praktijk horen, is het eerlijk verdelen van de uren. Uurloners zijn misschien samen 450 uur beschikbaar terwijl jij maar 200 uur nodig hebt. Hoe ga je deze uren eerlijk verdelen zodat iedereen tevreden is?

Download het kennisdocument 'In 6 stappen een optimale personeelsplanning' gratis

3
Registreren van uren  

Na een dienst moeten medewerkers hun gewerkte uren opschrijven. Dit gebeurt vaak nog met werkbriefjes. Je loopt het risico dat medewerkers de exacte tijd vergeten als ze het pas later opschrijven of dat de briefjes kwijtraken. Een nauwkeurige urenregistratie is essentieel om medewerkers correct te kunnen uitbetalen. Lees ook: de regels en verplichtingen rondom urenregistratie.

4
 
Betrokken medewerkers

Uurloners werken minder, dus betrokkenheid bij je organisatie kan een uitdaging zijn. Belangrijk is om uurloners niet anders te behandelen dan je vaste medewerkers. Ze zijn minder uur aan het werk en misschien minder ervaren, maar wel minstens zo belangrijk. Betrek ze bij beslissingen, spreek je verwachtingen uit en geef het goede voorbeeld. Zo laat je zien dat je vertrouwen hebt in je uurloners. Geef ze de mogelijkheid, begeleiding en ruimte om nieuwe dingen te leren. Een uurloner kan zomaar een vaste kracht worden.

Meer informatie over het optimaal inplannen van personeel? Download dan onze whitepaper ‘In 6 stappen een optimale werkplanning‘ gratis!

Over de auteur

Manon Heitkamp

Manon werkt op de marketingafdeling bij L1NDA. Naast werk spendeert ze aardig wat uurtjes per week in de sportschool. Daarnaast is ze dol op reizen en probeert ze minstens een paar keer per jaar interessante en nieuwe plekken te bezoeken.

12 Tips om leiding te geven aan jonge medewerkers

Drie strategieën voor een optimaal bedrijfsresultaat

Download kennisdocument

Word ook lid van onze community

Mis nooit meer het laatste nieuws. Schrijf je gratis in en blijf direct op de hoogte. Je ontvangt van ons tweewekelijks waardevolle content in je mail.

Anderen lazen ook