• 14 March 2017
  • Ilse de Roo
  • Leestijd 3 min.
Personeel en planning

Drie tips om persoonlijke communicatie in een digitale wereld te behouden

We leven in een digitaal tijdperk. Online tools zijn niet meer weg te denken op de werkvloer. Toch heeft ieder mens en iedere medewerker behoefte aan face-to-face communicatie. L1NDA geeft je drie tips om persoonlijke communicatie in de digitale werkwereld te behouden.

1
 
Neem de tijd voor persoonlijk contact

In de horeca kun je veel automatiseren. Roosters maken, uren registeren, vrije dagen aanvragen en uren klokken. Dit bespaart veel tijd. De overgebleven tijd kun je besteden aan contact met personeel. Zij hebben hier behoefte aan. Persoonlijk contact is de basis van een goede werksfeer. Betrek je medewerkers daarom zoveel mogelijk bij je organisatie. Tevreden medewerkers stralen hun plezier uit naar gasten, wat een positieve invloed heeft op allerlei contactvormen zoals collegialiteit, betrokkenheid bij het bedrijf en de gasttevredenheid.

2
 
Betrek medewerkers bij je beslissingen

Als werkgever is het belangrijk dat je werknemers vertelt wat er speelt en welke beslissingen worden genomen. Wordt het rooster bijvoorbeeld digitaal? Laat medewerkers dan hun input geven. Wat vinden zij van deze beslissing? En hoe kijken zij tegen een online rooster-tool aan? Misschien hebben ze er ervaring mee of goede ideeën die ze willen delen. Zorg er ook voor dat werknemers inzicht krijgen in het rooster zodat iedereen weet wat er van hen wordt verwacht. Laat medewerkers zelf deelnemen door als werkgever aan te geven welke taken en activiteiten gedaan moeten worden. Medewerkers betrekken bij de planning komt de arbeidsverhoudingen ten goede en de medewerkerstevredenheid wordt hierdoor verhoogd.

Download het kennisdocument 'In 6 stappen een optimale personeelsplanning' gratis

3
 
Maak tijd voor het uitleggen van een systeem

Veel horecagelegenheden maken tegenwoordig gebruik van verschillende tools waarmee medewerkers moeten werken. Het is daarom belangrijk dat iedereen weet hoe zij dit moeten gebruiken. Vaak werken verschillende generaties samen, die niet allemaal even ver zijn op het gebied van digitalisering. Geef daarom een keer een training aan je werknemers of laat de partij waarmee je gaat samenwerken jouw medewerkers trainen. Communiceer ook waarom jullie zaak gaat werken met een tool en benoem de voordelen voor medewerkers. Zo creëer je meer begrip en werkplezier.
Automatiseren kan je veel tijd en geld besparen maar het mag niet ten koste gaan van de werksfeer. Een online tool kan er juist voor zorgen dat de communicatie binnen jouw zaak verbetert. Je kunt bijvoorbeeld automatisch communiceren over het wijzigen van diensten of tijden. Medewerkers krijgen direct een persoonlijk bericht met hun werktijden, type dienst en eventuele opmerkingen. Ook kunnen zij zelf eenvoudig doorgeven wanneer ze wel of niet kunnen werken. Dat scheelt veel sms’jes, e-mails over en weer, briefjes achter de bar of verzoeken tijdens het werk. Dag verwarring, hallo nieuwe samenwerking!

Benieuwd of een online tool bij jou past? Wij hebben handige tips samengesteld om te kiezen welke online tool bij jouw zaak past.

Over de auteur

Ilse de Roo

Bijna twee jaar was ik werkzaam op de marketingafdeling bij L1NDA. Ik heb mijn passie voor content creatie, online marketing en SEO verder kunnen ontwikkelen en nu is het tijd voor een volgende stap in mijn carrière. Ik heb met plezier bij L1NDA gewerkt en ik kijk terug op een mooie tijd. Ik hoop dat je de blogs met veel plezier leest en dat je relevante tips kunt toepassen!

Het belang van tevreden medewerkers

Hoe bewust leiderschap zorgt voor talenten

Download kennisdocument

Word ook lid van onze community

Mis nooit meer het laatste nieuws. Schrijf je gratis in en blijf direct op de hoogte. Je ontvangt van ons tweewekelijks waardevolle content in je mail.

Anderen lazen ook