• 3 oktober 2016
  • Manon Heitkamp
  • Leestijd 2 min.
Boost je business

De toekomst van de horeca volgens Casper Reinders

Serieondernemer Casper Reinders is eigenaar van meerdere toonaangevende horecazaken in Amsterdam, waaronder Jimmy Woo, Lion Noir en Blue Boy. Op dit moment opent hij ongeveer één nieuw restaurant per maand: Zijn doel: Unieke zaken openen en blijven verrassen. In een persoonlijk interview met L1NDA vertelt Reinders hoe hij de toekomst van de horeca voor zich ziet.

Vooruitgang in kwaliteit

Volgens Reinders is de kwaliteit in de horeca de laatste jaren flink vooruitgegaan. Zowel qua eten als het interieur. De kwaliteit van het personeel is volgens Reinders ook omhoog gegaan. ‘Er wordt wel geklaagd over een tekort aan kwalitatief goed personeel, maar dat is er genoeg. Alleen valt dit minder op. Er zijn de laatste jaren veel leuke horecazaken bij gekomen waar personeel graag wil werken. Eerder wilde iedereen bij dat ‘ene restaurant’ werken, maar nu zitten medewerkers meer verdeeld over verschillende zaken.’

Zorg dat mensen graag bij je willen werken en wees zuinig op kwalitatief goed personeel.

Trends in de horeca

De horecazaken van Reinders lopen vaak vooruit op de horecatrend. Door zijn eigen zeggen komt dit puur omdat hij niet bezig is met trends. ‘Ik vind het jammer dat weinig ondernemers hun eigen identiteit creëren. In de horeca worden concepten en de manier waarop zaken worden neergezet klakkeloos gekopieerd.’ Reinders ziet het wel als een compliment en hij waardeert ook enorm wat andere ondernemers neerzetten. Het houdt hem gemotiveerd om continu iets nieuws te verzinnen. Je houdt van zijn stijl of niet, in elke zaak is te zien dat het iets eigens is. ‘Het is zonde,’ aldus Reinders.

‘Alles is al een keer gedaan. Het gaat erom hoe je het bij elkaar brengt en combineert of iets origineel is of niet.’

Hip bestaat niet

Jonge ondernemers komen Reinders om advies vragen wanneer zij een onderneming starten. Hun doel: Een hip restaurant beginnen. ‘Je kunt geen hippe zaak bouwen. Het enige wat hip betekent is dat je vanuit je gevoel een concept bedenkt. Je start een restaurant, het loopt goed en het wordt druk bezocht. Dat maakt het hip. Meer is het eigenlijk niet.’

Generatie Z

Ik denk dat als je een paar generaties na je niet meer begrijpt het simpelweg betekent dat je ouder wordt.

De wereld gaat nou eenmaal veel sneller nu. De nieuwe generatie pakt dingen op die ondernemers niet altijd begrijpen, maar die wel heel functioneel kunnen zijn. Zij gaan heel veel voor elkaar krijgen op een manier die wij nog niet begrijpen of zien. ‘Accepteer gewoon dat het zo is, want die generatiekloof komt er toch wel. Als je bepaalde dingen niet meer begrijpt, verzamel dan de juiste mensen om je heen die dat wel begrijpen.’  Download gratis ons kennisdocument waarin Casper Reinders zijn zeven beste tips deelt om succesvol te ondernemen.

Over de auteur

Manon Heitkamp

In mijn 3,5 jaar tijd bij L1NDA hebben we inmiddels meer dan 180 blogs, 21 kennisdocumenten en een nieuwe website gepubliceerd. Dit alles heeft als doel om jou als ondernemer te informeren en inspireren met waardevolle informatie en tips waarmee jij je business kunt (blijven) verbeteren. Voor mij is het tijd voor een nieuwe stap in mijn carrière, maar ik hoop dat mijn content je blijft inspireren en nog veel leesplezier biedt!

Succesvol ondernemen volgens Casper Reinders

De zeven beste tips van een serieondernemer

Download kennisdocument

Word ook lid van onze community

Mis nooit meer het laatste nieuws. Schrijf je gratis in en blijf direct op de hoogte. Je ontvangt van ons tweewekelijks waardevolle content in je mail.

Anderen lazen ook