• 5 september 2016
  • Manon Heitkamp
  • Leestijd 2 min.
Personeel en planning

De meest voorkomende problemen tijdens het maken van het rooster en hoe je dit voorkomt

Wanneer het rooster gepland is, begint het vaak pas net. Je medewerkers willen graag diensten ruilen, zijn minder beschikbaar of kunnen onverwachts helemaal niet werken. L1NDA zet de meest voorkomende situaties voor je op een rij en legt uit hoe je dit oplost.

1
Medewerkers willen hun diensten aanpassen

Medewerkers willen hun planning veranderen. Ze zijn toch minder beschikbaar of kunnen helemaal niet werken. Er wordt dan een beroep gedaan op jou als leidinggevende of planner. Dit zorgt voor de nodige telefoontjes en e-mails over en weer. Dit kost niet alleen tijd, het kan ook verwarring opleveren.
In L1NDA geven medewerkers zelfstandig hun (on)beschikbaarheid door en kunnen zij aangeven hoeveel diensten zij graag willen werken. Op deze manier kun je met de planning rekening houden met de wensen van jouw personeel. Werknemers kunnen ook zelf ruilverzoeken doen in L1NDA en zo gemakkelijk één of meerdere collega’s vragen om een dienst over te nemen. Is er een mogelijke dienstruil gevonden, dan word jij om goedkeuring gevraagd. Dit scheelt een hoop onnodige mails, telefoontjes en tijd.

Download het kennisdocument 'In 6 stappen een optimale personeelsplanning' gratis

2
 
Medewerkers zijn niet op de hoogte van aanpassingen in hun persoonlijke rooster

Wanneer een rooster verandert, moeten medewerkers op de hoogte worden gebracht. Je kunt elke medewerker persoonlijk mailen of bellen of het nieuwe rooster sturen naar al je medewerkers. Hoe vaker het rooster verandert, hoe groter de kans dat medewerkers wijzigingen die op hun van toepassing zijn over het hoofd zien.

L1NDA stuurt automatisch een mail naar medewerkers met hun meest actuele rooster, ook wanneer dit op het laatste moment verandert. Op deze manier zijn medewerkers altijd op de hoogte en in het bezit van hun meest actuele persoonlijke rooster.

3
 
Opvullen van lege diensten

Is er een onverwachts een openstaande dienst? Met de dienstenmarkt plaats in L1NDA kun je deze openstaande dienst aanbieden aan jouw nog beschikbare personeel. Deze werknemers ontvangen een mail waarin ze kunnen aangeven of ze die dienst wel, liever niet of niet kunnen werken. Zodra iemand heeft aangegeven te kunnen werken word jij door L1NDA gemaild met de gevonden kandidaat voor jouw goedkeuring. Als je wilt kan het ook direct in het rooster verwerkt worden.

Benieuwd wat L1NDA voor jou kan betekenen? Bekijk hier een overzicht van al onze productfeatures.

Over de auteur

Manon Heitkamp

In mijn 3,5 jaar tijd bij L1NDA hebben we inmiddels meer dan 180 blogs, 21 kennisdocumenten en een nieuwe website gepubliceerd. Dit alles heeft als doel om jou als ondernemer te informeren en inspireren met waardevolle informatie en tips waarmee jij je business kunt (blijven) verbeteren. Voor mij is het tijd voor een nieuwe stap in mijn carrière, maar ik hoop dat mijn content je blijft inspireren en nog veel leesplezier biedt!

In 6 stappen een optimale werkplanning

Bespaar tijd en kosten met je personeelsplanning

Download kennisdocument

Word ook lid van onze community

Mis nooit meer het laatste nieuws. Schrijf je gratis in en blijf direct op de hoogte. Je ontvangt van ons tweewekelijks waardevolle content in je mail.

Anderen lazen ook