• 14 april 2016
  • Manon Heitkamp
  • Leestijd 4 min.
Trends

De nieuwste trends voor betalen in de horeca en retail

Er zijn veel veranderingen gaande rondom hoe gasten betalen. Er wordt steeds meer gepind. Contactloos betalen is in opkomst en er schieten steeds meer start-ups uit de grond die het voor consumenten mogelijk maken om met hun smartphone te betalen. We hebben trends voor betalen in de horeca en retail voor je verzameld. 

Munten en biljetten maken plaats voor de pinpas

Er is een trend gaande in de horeca: er wordt steeds meer gepind en minder contant betaald. Het aantal pintransacties steeg met ruim 30% in 2015 ten opzichte van 2014. Maar er wordt ook steeds meer contactloos betaald met de pinpas. In 2015 werd bijna voor 23 miljoen contactloos betaald. Pinnen wordt steeds goedkoper voor ondernemers. Een gemiddelde pinbetaling kost een ondernemer 24 cent. Deze prijs kan omlaag gaan naarmate er meer gepind wordt. Als ondernemer kan het dus interessant zijn om pinnen te promoten bij je gasten. In de horeca zijn er dus veel verschillende manieren om snel en makkelijk te betalen. Echter maakt nog niet elke horecagelegenheid hier gebruik van.

De opkomst van mobiele applicaties

Consumenten hoeven geen portemonnee meer op zak te hebben om te betalen. Met applicaties zoals Zapper en Tabster kunnen gasten hun rekening betalen met de mobiele telefoon. Gasten kunnen hun rekening openen, delen en betalen zonder te hoeven wachten op bedieningspersoneel met een betaalterminal. Door een koppeling met je creditcard, PayPal- of iDEAL account wordt er direct betaald waarna de gast en horecazaak een sms of e-mail ontvangt met de betalingsbevestiging. Daarna wordt automatisch de betaalbon geprint bij de kassa. Uiteraard zijn de applicaties te koppelen met kassasysteem.

De stappen van banken en mobielaanbieders

Klanten van ING en Rabobank kunnen met een Android telefoon contactloos betalen, zonder bankpas. De betaal-app van ING is inmiddels al 50.000 keer gedownload en ook Rabobank geeft aan dat al ruim tienduizend mensen hun mobile wallet gebruiken. Maar ook ABN AMRO, Triodos, Regiobank, Knab en SNS bieden betaalpassen aan waarmee de consument contactloos kan betalen. Uiteraard zijn de grote banken ook in gesprek met de grote smartphone aanbieders, zoals Apple en Android. De eerste aanwijzingen zijn al bekend dat Apple met haar dienst Apple Pay  naar Nederland komt. Maar uiteraard is Google bezig met een vergelijkbare dienst, Android Pay. Dit is de opvolger van de Google Wallet.

Betalen met een selfie

De meest bizarre ontwikkeling is wellicht nog wel dat we straks kunnen betalen met een selfie op onze mobiel. Volgens MasterCard en ICS is biometrisch betalen dé toekomst van online betalen. De selfie of vingerafdruk fungeert op deze manier als digitale handtekening, die wordt verstuurd naar MasterCard. In dit filmpje kun je zien hoe dit werkt. Tijdens een pilot hebben 750 Nederlandse ABN Amro klanten zes maanden lang online aankopen afgerond door middel van hun vingerafdruk of gezichtsherkenning. Het invoeren van pincodes, wachtwoorden en bevestigingscodes kwam hier niet aan te pas. Negen op de tien van deze creditcardhouders geeft aan hun wachtwoorden en beveiligingscodes te willen inruilen voor biometrisch betalen.

Benieuwd wat de horecatrends zijn voor 2018? Wij hebben alle trends en ontwikkelingen voor je op een rij gezet in dit blog.

Bron: KHN, Missethoreca, Frankwatching & Marketingfacts

Over de auteur

Manon Heitkamp

In mijn 3,5 jaar tijd bij L1NDA hebben we inmiddels meer dan 180 blogs, 21 kennisdocumenten en een nieuwe website gepubliceerd. Dit alles heeft als doel om jou als ondernemer te informeren en inspireren met waardevolle informatie en tips waarmee jij je business kunt (blijven) verbeteren. Voor mij is het tijd voor een nieuwe stap in mijn carrière, maar ik hoop dat mijn content je blijft inspireren en nog veel leesplezier biedt!

3 Tips om een onverwachte eindheffing te voorkomen

Alle regels in de horeca rondom de werkkostenregeling

Download kennisdocument

Word ook lid van onze community

Mis nooit meer het laatste nieuws. Schrijf je gratis in en blijf direct op de hoogte. Je ontvangt van ons tweewekelijks waardevolle content in je mail.

Anderen lazen ook