• 7 April 2016
  • Manon Heitkamp
  • Leestijd 2 min.
Voor de medewerker

Vijf tips om productiever te zijn op je werk

Of je nu full- of parttime werkt, tijd lijken we allemaal te kort te komen. Maar wat als we deze tijd nou effectiever zouden indelen en echt productief te werk zouden gaan? L1NDA geeft tips die je direct kunt toepassen om productiever te zijn op je werk.

1
Slaap elke nacht een half uur langer

Een productieve dag begint bij een goede nachtrust. Na een nacht goed slapen ben je uitgerust, scherp en kan je er weer tegenaan. Natuurlijk verschilt per persoon hoeveel uur slaap je per nacht nodig hebt, maar probeer gewoon eens half uur langer te slapen. Je zult verbaasd zijn van het verschil.

2
Focus

Als werknemer heb je elke week terugkerende taken. Aangezien je deze werkzaamheden toch elke week moet oppakken, waarom plan je daar geen vast tijdstip voor in? Het geeft niet alleen rust, maar maakt je werk ook direct overzichtelijker. Bedenk hoeveel uur je nodig hebt voor bepaalde taken en plan aan de hand daarvan focusblokken in. Geef ook bij je collega’s aan dat je in een focus zit en liever niet gestoord wilt worden. Zorg daarnaast dat je niet direct zicht hebt op je telefoon, en e-mail, zodat je hierdoor niet afgeleid wordt. Natuurlijk heb je in de horeca te maken met klanten, maar zorg dat wanneer je administratie doet of voorbereidingen in de keuken, je ook echt onafgeleid mee bezig bent.

3
Maak to-do lijsten

Ga bij het begin van je werkdag na wat er allemaal moet gebeuren en bekijk wat het meest urgent is en geef dat de hoogste prioriteit. Zorg dat je dit als eerste afrondt. Onthoud: het is beter om 4 taken voor 100% af te hebben dan 5 taken voor 80%.

4
Overwerken

Natuurlijk, iedereen moet wel eens wat langer doorwerken. Maar probeer er geen gewoonte van te maken. Het maakt je niet productiever. Probeer na te gaan waarom moet je moet overwerken. Is het gewoon een drukke periode, waren er onverwachts veel gasten of heb je gewoon niet goed gepland? Als het structureel voor komt dat je moet overwerken zou je samen met je manager kunnen kijken naar de personeelsplanning.

5
Durf nee te zeggen

‘Nee’ zeggen is niet altijd onbeleefd, het is een krachtig woord. Je hebt het nodig om soms nee te zeggen. Durf eens nee te zeggen als een collega jou een taak erbij wilt geven en jij het idee hebt dat je dit er echt niet meer bij kunt hebben. Je hoeft niet te weigeren, maar probeer uit te leggen waarom je het nu niet kunt oppakken, bijvoorbeeld door andere prioriteiten, spoed klussen, veel gasten, enzovoort.

Over de auteur

Manon Heitkamp

In mijn 3,5 jaar tijd bij L1NDA hebben we inmiddels meer dan 180 blogs, 21 kennisdocumenten en een nieuwe website gepubliceerd. Dit alles heeft als doel om jou als ondernemer te informeren en inspireren met waardevolle informatie en tips waarmee jij je business kunt (blijven) verbeteren. Voor mij is het tijd voor een nieuwe stap in mijn carrière, maar ik hoop dat mijn content je blijft inspireren en nog veel leesplezier biedt!

Breng eenvoudig alle loonkosten in kaart

En zes tips om op deze loonkosten te besparen

Download kennisdocument

Word ook lid van onze community

Mis nooit meer het laatste nieuws. Schrijf je gratis in en blijf direct op de hoogte. Je ontvangt van ons tweewekelijks waardevolle content in je mail.

Anderen lazen ook