• 17 maart 2016
  • Manon Heitkamp
  • Leestijd 3 min.
Voor de medewerker

Zes Redenen waarom in de horeca werken goed is voor je carrière

Werken in de horeca is populair onder jongeren en studenten. Het is niet alleen leuk, maar je leert ook een hoop door te werken in de horeca. Deze ervaring neem je voor altijd met je mee en kan wellicht van toegevoegde waarde zijn in je verdere carrière. L1NDA zet de redenen op een rij.

1
 
Het is meer dan alleen bedienen

Het lijkt heel simpel, maar werken in de horeca is zeer divers met veel verschillende taken. Er wordt vaak makkelijk over gedacht, maar je moet gauw kunnen schakelen, veel kunnen onthouden én gastvrij blijven. Verder is inlevingsvermogen belangrijk. Jij kunt zo goed inspelen op wensen en klachten van de gast, dat deze altijd met een glimlach naar buiten loopt. En dat is zeker niet voor iedereen weggelegd.

2
 Je leert prioriteiten stellen

In de horeca krijg je zeker te maken met drukke dagen. Hierdoor moet je snel schakelen en veel dingen tegelijk doen. Daarnaast wordt er van jou verwacht dat je alert bent en overzicht kunt houden. Ook al heb je veel taken die je door jou gedaan kunnen worden, sommigen moeten eerder gedaan worden dan anderen. Dit toont wel aan dat je om kunt gaan met stress, prioriteiten kunt stellen en efficiënt te werk kunt gaan. Lees ook: van stress naar succes in zeven stappen.

3
Professionele werkhouding

Je bent met veel dingen tegelijk bezig en het is enorm druk in de zaak. Maar de gast zal hier nooit iets van merken. Gasten worden netjes geholpen en je blijft gastvrij. Het is druk, en alles gaat fout. Maar de klant zal hier nooit wat van merken.

4
 
Collegiaal met de juiste werk mentaliteit

Is het druk? Dan werk jij gewoon wat langer door. De 9 tot 5 mentaliteit leer je in de horeca wel gauw af. Is een collega onverwachts ziek? In de horeca wordt er vaak voor je bijgesprongen, ook al heb je er al een lange dienst opzitten. Je kunt het je in de horeca niet veroorloven dat er niemand is om gasten te helpen.

5
Upselling en cross-selling

Je leert in de horeca omzet verhogende verkoop skills, zoals upselling en cross-selling zonder dat het pushering of vervelend overkomt. Bij cross-selling wijs je de gast op extra producten die goed passen bij wat ze reeds besteld hebben. Zoals een speciale port bij het kaasplankje, of een stuk appeltaart bij de koffie. Bij upselling wijs je de klant op een hoogwaardiger product, zoals als ze de huiswijn willen, maar dat je ze enthousiast weet te maken op een meer bijzondere wijn die wat prijziger is. Lees ook: tips voor meer omzet uit je wijnkaart.

6
Omgaan met geld

In de horeca leer je de verantwoordelijkheid van omgaan met geld en alles netjes en correct verwerken op de kassa. Bedrijven zijn op zoek naar verschillende competenties bij medewerkers, die je vaak in de horeca onder de knie kunt krijgen. Daarom kan deze werkervaring jou een boost geven.

Over de auteur

Manon Heitkamp

In mijn 3,5 jaar tijd bij L1NDA hebben we inmiddels meer dan 180 blogs, 21 kennisdocumenten en een nieuwe website gepubliceerd. Dit alles heeft als doel om jou als ondernemer te informeren en inspireren met waardevolle informatie en tips waarmee jij je business kunt (blijven) verbeteren. Voor mij is het tijd voor een nieuwe stap in mijn carrière, maar ik hoop dat mijn content je blijft inspireren en nog veel leesplezier biedt!

De 5 meest gemaakte fouten in het cv

Handleiding voor het opstellen van een duidelijk cv

Download kennisdocument

Word ook lid van onze community

Mis nooit meer het laatste nieuws. Schrijf je gratis in en blijf direct op de hoogte. Je ontvangt van ons tweewekelijks waardevolle content in je mail.

Anderen lazen ook