• 29 februari 2016
  • Manon Heitkamp
  • Leestijd 2 min.
Personeel en planning

De juiste medewerkers vinden? Optimaliseer je employer branding

Iedereen kent Nike, maar weten mensen ook wie Nike is als werkgever? Naamsbekendheid en werkgeversbekendheid zijn twee totaal verschillende dingen. Als je op zoek bent naar gemotiveerd personeel is dit één van de belangrijkste strategieën om te werken aan je employer branding.

Wat is employer branding nou precies? De strategie richt zich op het aantrekken van nieuw personeel, maar ook op het behouden van bestaand personeel door een voorkeurspositie te verkrijgen bij deze twee doelgroepen. Kortom; zorg dat mensen graag bij je willen komen en blijven werken.

Waarom is employer branding belangrijk?

Zoals hierboven aangegeven is naamsbekendheid van je bedrijf iets totaal anders dan je werkgeversbekendheid. Om de juiste mensen aan te trekken is het belangrijk te laten zien wie je bent als werkgever. Waar gewone branding gaat over jouw producten/diensten, gaat employer branding over hoe je wordt beschouwd en ervaren als werkgever. Het vergt een andere manier van communicatie. Mensen moeten zich kunnen identificeren met jouw bedrijf en zich thuis voelen in de werkomgeving. Als er verkeerde verwachtingen zijn geschept loop je de kans dat medewerkers gauw vertrekken. Dit is precies wat je wilt voorkomen.

Hoe bepaal je jouw werkgeversmerk?

Begin intern. Wat maakt jouw bedrijf uniek en leuk om voor te werken? Ga in gesprek met medewerkers. Wat vinden zij belangrijk, wat vinden zij leuk en je bedrijf en wat kan er verbeterd worden? Op basis van deze gesprekken en je eigen inzicht bepaal je welke waarden je extern wilt uitstralen naar nieuwe medewerkers. Profileer je jezelf als werkgever waarin hard werken beloond wordt met geweldige uitstapjes? Of profileer je jezelf liever als bedrijf met veel eigen verantwoordelijkheid en volop doorgroeimogelijkheden?

Hoe breng je jouw employer brand naar buiten?

Er zijn verschillende middelen om je employer brand naar buiten te brengen. Denk aan aanwezigheid op social media, blogs, advertenties (online of print) en de vacatureteksten op je eigen site en eventuele vacaturesites. Zorg bij alle communicatie-uitingen voor een consistente boodschap die aansluit bij de werkelijkheid. Het schept verkeerde verwachtingen als je aangeeft een baan te bieden met veel verantwoordelijkheid, terwijl dit niet zo is.

Bron: Monsterboard 

Over de auteur

Manon Heitkamp

In mijn 3,5 jaar tijd bij L1NDA hebben we inmiddels meer dan 180 blogs, 21 kennisdocumenten en een nieuwe website gepubliceerd. Dit alles heeft als doel om jou als ondernemer te informeren en inspireren met waardevolle informatie en tips waarmee jij je business kunt (blijven) verbeteren. Voor mij is het tijd voor een nieuwe stap in mijn carrière, maar ik hoop dat mijn content je blijft inspireren en nog veel leesplezier biedt!

Het belang van tevreden medewerkers

Hoe bewust leiderschap zorgt voor talenten

Download kennisdocument

Word ook lid van onze community

Mis nooit meer het laatste nieuws. Schrijf je gratis in en blijf direct op de hoogte. Je ontvangt van ons tweewekelijks waardevolle content in je mail.

Anderen lazen ook