• 17 december 2015
  • Manon Heitkamp
  • Leestijd 3 min.
Personeel en planning

Leiding geven: kijk eerst naar jezelf

Leiding geven is een kunst op zich. Want hoe motiveer je jouw personeel om het beste uit zichzelf te halen? En hoe geef je leiding op een prettige manier?

Als manager neem je mensen aan omdat je vertrouwen hebt dat ze geschikt zijn voor de baan. Soms kan dit tegenvallen. De medewerker werkt niet zoals jij had verwacht en maakt fouten. Je eerste intuïtie zegt je om deze nieuwe werknemer te wijzen op de fouten. Maar kijk eens naar jezelf. Hoe ga je met personeel om? Als je naar iemand wijst, wijs je altijd met drie vingers naar jezelf. Als een medewerker niet naar behoren functioneert, doe jij als manager iets fout.

Ga geen formulieren opstellen met aantekeningen van de fouten van medewerkers, maar voer eens een ontwikkelgesprek. Stel vragen zoals:
“Ben je op de hoogte van onze missie en visie?”
‘’Weet je welke beslissingen er worden genomen? En ben je het met deze beslissingen eens?’’

Vaardigheden kun je leren. Het is aan jou als manager de taak om deze vaardigheden van medewerkers te ontwikkelen. En gaat dit niet zoals gepland ga dan het gesprek aan. Misschien is een medewerker ontevreden. Of voert de medewerker de taken niet uit zoals jij dat graag ziet. Wat heb jij er dan aan gedaan als manager om een medewerker beter te maken? Heb je een gesprek gevoerd om talenten en vaardigheden te ontwikkelen?

Probeer ook te kijken naar talenten. Welke talenten heb jij nodig binnen je bedrijf? Verzamel dan een team van werknemers om je heen die aan dit zoekprofiel voldoen. Het mooie van talenten is dat ze altijd goed zijn. Ergens talent voor hebben is nooit slecht. Het hoeft alleen niet binnen jouw bedrijf te passen. Dit is een veel leukere manier om zo te denken en vanuit deze gedachten te handelen.

Lees ook: 12 tips om leiding te geven aan jonge medewerkers

Iedereen maakt fouten. En we moeten ook fouten maken. Het klinkt soft en cliché, maar het gaat erom wat mensen van hun fout leren. Mensen moeten zich vrij voelen om een fout te maken. Dit is het meest bekende en ultieme voorbeeld. Als kind leer je fietsen. Je stapt op je fiets en valt om. Het eerste wat je doet als je valt is heel hard huilen. Je schreeuwt naar je moeder. Je hebt hulp nodig en vraagt hier duidelijk om omdat je een fout hebt gemaakt.

Waar zijn wij als grote mensen mee bezig? Fouten worden vaak onder de tafel geschoven en we hopen dat niemand de fout heeft opgemerkt. Een kind dat van de fiets gevallen is en huilt, hoopt niet dat zijn moeder het niet heeft gezien. Integendeel. Het kind laat duidelijk merken dat hij hulp nodig heeft door zijn moeder te roepen. Hij wil immers leren fietsen. En het lijkt dat we dat allemaal zijn vergeten. We gaan dingen doen die we niet leuk vinden, omdat het zo hoort. Fouten maken hoort bij het leerproces. Dus geef medewerkers ook de ruimte om fouten te maken. Zorg dat je een omgeving creëert waarin mensen fouten mogen maken.

 

Over de auteur

Manon Heitkamp

In mijn 3,5 jaar tijd bij L1NDA hebben we inmiddels meer dan 180 blogs, 21 kennisdocumenten en een nieuwe website gepubliceerd. Dit alles heeft als doel om jou als ondernemer te informeren en inspireren met waardevolle informatie en tips waarmee jij je business kunt (blijven) verbeteren. Voor mij is het tijd voor een nieuwe stap in mijn carrière, maar ik hoop dat mijn content je blijft inspireren en nog veel leesplezier biedt!

12 Tips om leiding te geven aan jonge medewerkers

3 strategieën voor een optimaal bedrijfsresultaat

Download kennisdocument

Word ook lid van onze community

Mis nooit meer het laatste nieuws. Schrijf je gratis in en blijf direct op de hoogte. Je ontvangt van ons tweewekelijks waardevolle content in je mail.

Anderen lazen ook