• 6 oktober 2015
  • Manon Heitkamp
  • Leestijd 3 min.
Personeel en planning

Activiteiten voor betrokken medewerkers – Deel 1

Betrokken medewerkers zijn van enorme toegevoegde waarde. Ze zijn blijer, productiever en zijn loyaler naar jou als werkgever. Maar het is aan jou als manager om het betrekken van medewerkers als prioriteit te stellen en een omgeving te creëren die betrokkenheid bevordert. L1NDA geeft 19 ideeën die jij kunt ondernemen.

1
Persoonlijke projecten

Geef werknemers de tijd om een paar uur per week te werken aan eigen projecten. Door mensen van verschillende afdelingen met elkaar te laten werken kunnen er nieuwe ideeën ontstaan waar je zelf nog niet op was gekomen. Nieuwe projecten en initiatieven kunnen nieuw perspectief bieden. Daarnaast moedigt het werknemers aan om hun creativiteit te tonen en geeft het energie. Dit komt ten goede voor de rest van de werkuren.

2
Buddy voor jouw nieuwe werknemer

Voor nieuwe medewerkers is het prettig om vragen te kunnen stellen aan iemand binnen het bedrijf. Om een goede relatie op te bouwen en iemand wegwijs te maken kan je een nieuwe werknemer koppelen aan een buddy. Op deze manier kan iemand zich beter integreren binnen het bedrijf en het team.

3
Themadagen

Een dinsdag is vaak maar een dinsdag. Voeg eens leuke thema’s toe aan dagen. Het voorkomt dat de gewone werkdagen eentonig worden. Het is leuk en verhoogt de loyaliteit van de medewerkers. Denk bijvoorbeeld aan ‘taartdag’ bij elke eerste maandag van de maand of laat elke laatste vrijdag van de maand iemand wat lekkers meenemen.

4
Foto’s van het team

Hang foto’s op van het team, of het nou op het toilet is, op kantoor of in de keuken. Dit kunnen groepfoto’s zijn, grappige foto’s of afbeeldingen van een teamuitje. Foto’s brengen niet alleen sfeer, het creëert ook teamgevoel.

5
De missie en waarden van je bedrijf

Benadruk, eens in de zoveel tijd, waar je bedrijf voor staat. Mensen moeten herinnerend worden waarom ze doen wat ze doen.

6
Herken en moedig innovatie aan

Moedig werknemers aan als zij een inspirerend idee hebben. Laat je waardering blijken voor hun inzet en complimenteer ze met het idee. Dit zal medewerkers aanmoedigen hun toekomstige ideeën aan te kaarten en out of the box te denken.

7
Behaalde doelen vieren

Of het nu grote of kleine behaalde doelen zijn, medewerkers hebben moeite gedaan en er werk en tijd in gestopt. Niemand ploetert graag maanden achter elkaar , zonder enige erkenning of waardering. Sta even stil bij de behaalde doelen en vier dit moment. Medewerkers krijgen energie van waardering.

8
Zet medewerkers in het zonnetje

Verjaardagen, promoties, het verwelkomen nieuwe mensen, er zijn genoeg belangrijke momenten waarop mensen in het zonnetje kunnen worden gezet. Onthoud dat medewerkers je bedrijven maken of kraken, dus dit is een ideale manier om te laten zien dat ze tellen in het bedrijf.

9
Geef en ontvang feedback

Elke manager weet dat dit belangrijk is, maar het is vrij moeilijk om het echt goed te doen. Je hebt namelijk te maken met mensen, hun functie, hun emoties en hun succesfactoren. Dit is een gevoelige en gevaarlijke mix, die met verkeerde feedback uit de hand kan lopen. Houd het simpel. Laat medewerkers weten dat je hun mening en eerlijkheid waardeert.

Lees hier deel twee met overige ideeën om de betrokkenheid van medewerkers te stimuleren. 

Bron: Gethppy.com

Over de auteur

Manon Heitkamp

In mijn 3,5 jaar tijd bij L1NDA hebben we inmiddels meer dan 180 blogs, 21 kennisdocumenten en een nieuwe website gepubliceerd. Dit alles heeft als doel om jou als ondernemer te informeren en inspireren met waardevolle informatie en tips waarmee jij je business kunt (blijven) verbeteren. Voor mij is het tijd voor een nieuwe stap in mijn carrière, maar ik hoop dat mijn content je blijft inspireren en nog veel leesplezier biedt!

12 Tips om leiding te geven aan jonge medewerkers

3 Strategieën voor een optimaal bedrijfsresultaat

Download kennisdocument

Word ook lid van onze community

Mis nooit meer het laatste nieuws. Schrijf je gratis in en blijf direct op de hoogte. Je ontvangt van ons tweewekelijks waardevolle content in je mail.

Anderen lazen ook